Uchwała Nr V/186/2021 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 14 września 2021 roku
w sprawie opinii dotyczącej informacji z przebiegu wykonania budżetuGminy Piątek za I półrocze 2021 roku
Na podstawie art. 13 pkt 4 w zw. z art. 19 ust. 2 ustawy z
dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst
jednolity Dz. U. z 2019 r., poz. 2137),
Skład Orzekający Regionalnej Izby
Obrachunkowej w Łodzi:
1. Tomasz Karwicki - przewodniczący
2. Anna Adamczewska - członek
3. Krzysztof Kozik - członek
uchwala, co następuje:
opiniuje pozytywnie informację z przebiegu wykonania budżetu Gminy Piątek za I półrocze 2021 roku.
Uzasadnienie
Skład Orzekający rozpatrzył przedłożoną przez Burmistrza
Piątku informację o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2021 roku biorąc
pod uwagę następujące dokumenty:
• przedłożoną przez Burmistrza Piątku informację z przebiegu wykonania budżetu Gminy Piątek za I półrocze 2021 roku wraz z informacjami uzupełniającymi przekazanymi przy piśmie z dnia 10 września 2021 roku,
• uchwałę Rady Miejskiej w Piątku w sprawie uchwalenia budżetu na 2021 rok wraz z uchwałami i zarządzeniami dokonującymi zmian budżetu i budżecie podejmowanymi w I półroczu, które zostały przekazane do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi,
• sprawozdania sporządzone na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 1564 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 roku w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 2396),
• informację o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej, o której mowa w art. 266 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 305 ze zm.).
Odnotować należy, że tutejszej Izbie przedłożono także informację o przebiegu wykonania planów finansowych samorządowych instytucji kultury, w szczególności o stanie należności i zobowiązań, w tym wymagalnych.
W wyniku analizy powyższych materiałów sprawozdawczych oraz
dokumentów pozostających w rejestrach Izby, Skład Orzekający ustalił, że
przedłożone sprawozdania statystyczne i informacja opisowa nie budzą, co do
zasady, zastrzeżeń z formalnego punktu widzenia. Zakres i forma informacji o
przebiegu wykonania budżetu za I półrocze odpowiada, co zasady, szczegółowości
ustalonej w uchwale przez organ stanowiący.
Jak wynika z przedłożonych dokumentów dochody ogółem Gminy
Piątek na koniec analizowanego okresu sprawozdawczego zostały wykonane w
wysokości 18.446.782,83 zł, tj. na poziomie 57,25% przyjętego planu. W zakresie
dochodów bieżących założony plan zrealizowano w 55,35%. Dochody majątkowe
wykonane zostały w 81,57%. Wydatki ogółem budżetu zrealizowano w wysokości
13.885.931,84 zł, tj. na poziomie 42,57% planu. Wydatki bieżące budżetu
wykonano w 48,89% planu, natomiast wydatki majątkowe zrealizowano na poziomie
3,04% założonego planu. Oceniając poziom wykonania wydatków majątkowych Gminy
na koniec I półrocza 2021 roku Skład Orzekający uwzględnił wyjaśnienia
odnoszące się do realizacji zadań majątkowych, przekazane przy piśmie z dnia 10
września 2021 roku.
Z danych zawartych w sprawozdaniu Rb-NDS (o
nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego za okres od początku roku
do dnia 30 czerwca 2021 roku) wynika, że w I półroczu bieżącego roku
wykonano nadwyżkę dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi (nadwyżkę
operacyjną) w kwocie 2.790.566,29 zł, co pozwala przewidywać, że w
wykonaniu budżetu za rok budżetowy dotrzymane będą wymogi określone w art. 242
ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Z wyżej wskazanego sprawozdania wynika
również, że w analizowanym okresie sprawozdawczym Gmina Piątek nie zaciągnęła
przychodów zwrotnych. Na koniec I półrocza 2021 roku rozchody budżetu wykonano
w 12,39% planu rocznego, na kwotę 65.875,00 zł.
Zadłużenie Gminy Piątek wykazane w sprawozdaniu
statystycznym Rb-Z (kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według
tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji, wg stanu na koniec II kwartału 2021
roku), wyniosło 8.065.875,00 zł (poz. E2.2: kredyty i pożyczki
długoterminowe), co stanowi 25,03% planowanych dochodów Gminy. W świetle
danych wykazanych w tymże sprawozdaniu na koniec analizowanego okresu
sprawozdawczego w Gminie nie wystąpiły zobowiązania wymagalne.
Stosownie do wymogów wynikających z art. 266 ust. 1 ustawy
o finansach publicznych, organ wykonawczy przedłożył tutejszej Izbie informację
o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej, w tym o przebiegu
realizacji przedsięwzięć, o których mowa w art. 226 ust. 3 ustawy. Przedłożona
informacja odpowiada szczegółowości wynikającej z podjętej uchwały organu
stanowiącego.
W Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Piątek
obowiązującej na koniec I półrocza bieżącego roku przyjęto założenie, że w 2021
roku spłata zobowiązań zaliczanych do długu finansowana będzie przychodami z
tytułu wolnych środków, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy o
finansach publicznych oraz spłatą pożyczek udzielonych w latach ubiegłych. W
latach 2022-2023 spłata długu nastąpi z wolnych środków oraz nadwyżek dochodów
nad wydatkami budżetowymi (nadwyżek budżetowych), które de facto
powstaną z nadwyżek operacyjnych budżetów, tj. dodatniej różnicy między
dochodami bieżącymi, a wydatkami bieżącymi. Począwszy od 2024 roku spłata
zobowiązań zaliczanych do długu finansowana będzie nadwyżkami budżetowymi.
Z danych ujętych w wieloletniej prognozie finansowej Gminy
przyjętej na koniec analizowanego okresu sprawozdawczego wynika, że w latach
2021-2032, obciążenie budżetu z tytułu spłaty długu kształtować się będzie
poniżej wskaźnika dopuszczalnego ustalonego dla danego roku.
Opinia wyrażona w sentencji niniejszej uchwały oparta jest
wyłącznie na wynikach analizy przedłożonych przez Burmistrza Piątku i dotyczy
jedynie formalno-prawnych aspektów przebiegu wykonywania budżetu. Nie może być
zatem uważana za równoznaczną z wszechstronną oceną prawidłowości przebiegu
wykonania budżetu w I półroczu 2021 roku.
Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale
służy odwołanie do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi w terminie
14 dni od dnia doręczenia uchwały.
Przewodniczący
Składu Orzekającego
Tomasz Karwicki
metryczka
Wytworzył: Tomasz Karwicki (14 września 2021)
Opublikował: Jacek A. Michalski (16 września 2021, 10:29:40)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 569