ZARZĄDZENIE NR 71/2024
BURMISTRZA PIĄTKUz dnia 29 sierpnia 2024 r.
w sprawie przygotowania materiałów do projektu budżetu na 2025 rok oraz wieloletniej prognozy
finansowej
Na podstawie art 30 ust. 1, ust. 3
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz.
609 z późn. zm.), art. 230 ust 1, 233 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o
finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.) oraz
uchwały Nr XIV/67/l 1 z dnia 29.12.2011 r. w sprawie trybu prac nad projektem
uchwały budżetowej Gminy Piątek zarządzam, co następuje:
§ 1. Projekt
planu finansowego jednostki budżetowej winien zawierać:
1. Prognozowane dochody
sporządzane w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf klasyfikacji
budżetowej, z podziałem na:
1) dochody bieżące, w tym z tytułu dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5, ust. 1, pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
2) dochody majątkowe.
2. Prognozowane wydatki sporządzane w szczegółowości: działu, rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej, z podziałem na:
1) wydatki bieżące z podziałem na:
a) wydatki jednostek budżetowych, z tego na:
- wynagrodzenia i składki od nich naliczane,
- pozostałe wydatki bieżące związane z realizacją ich statutowych zadań,
b) dotacje na zadania bieżące,
c) świadczenia na rzecz osób fizycznych,
d) wydatki na programy realizowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5, ust. 1, pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego,
e) wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę, przypadające do spłaty w danym roku budżetowym,
f) obsługę długu gminy,
2) wydatki majątkowe z podziałem na:
a) inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa wart. 5, ust. 1, pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego,
3. Wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi.
4. Plan przychodów i wydatków środków ochrony środowiska.
5. Wysokość dotacji dla samorządowych instytucji kultury.
6. Zakres i kwoty dotacji celowych planowanych do przekazania ze środków budżetowych.
7. Planowane wpływy z opłat czynszowych i innych opłat z tytułu zarządzania nieruchomościami komunalnymi wraz z kosztami ich zarządzania.
8. Planowane dochody z tytułu opłat za wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych należy przeznaczyć w całości na realizację zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zwalczania Narkomanii.
§ 2. Do projektu planu finansowego należy dołączyć:
1) objaśnienia do planowanych dochodów i wydatków.
2) wykaz zadań inwestycyjnych finansowanych z budżetu gminy z uwzględnieniem następujących danych:
a) nazwa i lokalizacja inwestycji,
b) planowane nakłady na dany rok budżetowy.
§ 3.1. Samodzielne stanowiska oraz kierownicy/dyrektorzy jednostek budżetowych, przygotowują plany finansowe wraz z objaśnieniami do planowanych dochodów i wydatków ujętych w zestawieniach tabelarycznych odnosząc się w nich do zasadności i celowości proponowanych kwot.
Złożone materiały planistyczne będą stanowić propozycje, które wtoku dalszych prac nad projektem budżetu mogą ulec zmianom.
2. Dyrektorzy instytucji kultury, oraz Samorządowego Zakładu Komunalnego przygotowują plany finansowe wraz z objaśnieniami do planowanych przychodów i kosztów ujętych w zestawieniach tabelarycznych odnosząc się w nich do zasadności i celowości proponowanych kwot Złożone materiały planistyczne będą stanowić propozycje, które w toku dalszych prac nad projektem budżetu mogą ulec zmianom.
§ 4. Założenia ogólne do projektu budżetu.
1. Podstawą konstrukcji projektu budżetu Gminy Piątek na rok 2025 będą:
1) obowiązujące przepisy prawne, w tym w szczególności ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.),
2) wieloletnia prognoza finansowa gminy oraz proponowany projekt jej zmian,
3) bieżąca analiza sytuacji finansowej gminy na podstawie danych o realizacji budżetu,
4) założenia makroekonomiczne kraju dla 2025 roku, określone przez Ministerstwo Finansów,
5) informacje uzyskane z Ministerstwa Finansów, Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, Delegatury Biura Wyborczego w zakresie wielkości wstępnych kwot subwencji, udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dotacji celowych.
6) informacje o stanie zobowiązań i należności wynikających z zawartych umów, porozumień oraz podjętych uchwał Rady Miejskiej w Piątku.
2. Przy planowaniu dochodów i wydatków budżetowych należy kierować się zasadami:
1) optymalizacji dochodów tj. wykorzystania wszystkich możliwych źródeł dochodów niezbędnych do finansowania swej działalności, zwiększenia ściągalności należności budżetowych, prowadzenia racjonalnej gospodarki w zakresie gromadzenia dochodów ze sprzedaży majątku, rzeczy, praw oraz świadczonych usług,
2) racjonalizacji wydatków tj. dokonywania wydatków w sposób oszczędny i celowy, finansowania w pierwszej kolejności zadań obligatoryjnych, których realizacja wynika zobowiązujących przepisów prawa oraz zadań kontynuowanych.
3. Wysokość środków przekazywanych, jak i otrzymywanych z tytułu pomocy finansowej udzielanej pomiędzy j.s.t. oraz dotacji celowych, określana będzie na podstawie zawartych umów, porozumień
i wniosków.
4. Wysokość środków zaplanowanych na realizację projektów współfinansowanych z budżetu UE oraz innych środków zagranicznych niepodlegających zwrotowi zaplanowana będzie na podstawie zawartych umów, bądź złożonych wniosków aplikacyjnych.
§ 5. Założenia dotyczące dochodów i przychodów Gminy Piątek.
1. Wysokość dochodów z tytułu udziału gminy w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, dotacji celowych, subwencji i pomocy finansowej uwzględniona zostanie na podstawie zawartych umów z jednostkami samorządu terytorialnego, kalkulacji Ministerstwa Finansów oraz informacji przekazanych od poszczególnych dysponentów budżetowych.
2. Środki ze źródeł zewnętrznych - w szczególności pochodzące z funduszy strukturalnych UE należy zaplanować zgodnie z przewidywanymi terminami ich otrzymania.
3. Szacując dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych należy uwzględnić w szczególności poziom realizacji tych dochodów w latach ubiegłych, przewidywane zmiany w wysokości stawek podatkowych, podstawy opodatkowania, skutki planowanych ulg i zwolnień wynikających z ustaw oraz Uchwał Rady Miejskiej w Piątku.
4. Dochody z podatków i opłat pobieranych przez urzędy skarbowe powinny zostać oszacowane w granicach kwot wynikających z przewidywanego wykonania w latach ubiegłych.
5. Wysokość dochodów z majątku gminy powinna zostać zaplanowana na podstawie wykazu mienia komunalnego przeznaczonego do sprzedaży w roku 2024, zawartych umów najmu, dzierżawy, użytkowania wieczystego z uwzględnieniem stopnia realizacji tych dochodów w latach poprzednich.
6. Podstawą kalkulacji dochodów z opłaty za wywóz odpadów komunalnych z terenu gminy będzie wymiar należności na rok 2025 z uwzględnieniem planowanych zmian ilości osób oraz stawki opłaty w roku 2024.
7. Wysokość planowanych dochodów z tytułu zajęcia pasa drogowego, powinna uwzględnić przewidywane wpływy z wydanych decyzji wymiarowych.
8. Przy kalkulacji pozostałych dochodów przewidzianych w projekcie budżetu na 2025 rok należy uwzględnić poziom ich wykonania w latach ubiegłych oraz planowane bądź przewidywane zmiany, które mogą nastąpić do końca 2024 roku.
9. Przychody budżetu zaplanowane zostaną zgodnie z aktualną wieloletnią prognozą finansową (WPF).
§ 6. Zgodnie z art. 242 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych planowane wydatki bieżące nie mogą być wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki.
§ 7. Założenia dotyczące wydatków Gminy Piątek.
1. Kalkulacje wydatków należy sporządzić w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem w pierwszej kolejności zadań zleconych, obligatoryjnych oraz zadań kontynuowanych i wynikających
z zawartych umów, porozumień.
2. Zobowiązuje się osoby zajmujące samodzielne stanowiska w Urzędzie Miejskim w Piątku oraz kierowników/dyrektorów jednostek organizacyjnych gminy do;
1) ograniczenia wydatków bieżących,
2) uzyskiwania optymalnych efektów z poniesionych nakładów,
3) zaproponowania zmian w zakresie realizacji zadań (np. zmiany zakresów czynności pracowników, zlecenie zadań innym podmiotom),
4) monitorowania zużycia mediów i ograniczenie ich zużycia.
3. Wynagrodzenia wraz z pochodnymi pracowników administracji i obsługi należy zaplanować na poziomie wynagrodzeń obowiązujących w 2024 r. z uwzględnieniem odpraw emerytalnych, nagród jubileuszowych, dodatkowego wynagrodzenia rocznego oraz innych wypłat wynikających z przepisów prawa. Podczas planowania wynagrodzeń należy wziąć pod uwagę Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r, a także planowany wzrost wynagrodzeń.
4. Planowane wydatki na remonty i modernizacje należy podzielić na wydatki o charakterze bieżącym i majątkowym . Do WPF należy przyjąć planowane przedsięwzięcia wieloletnie, których realizacja zaplanowana będzie na okres wykraczający 2025 r.
§ 8. Zobowiązuję samodzielne stanowiska oraz kierowników jednostek budżetowych, instytucji kultury oraz samorządowego zakładu budżetowego do ujęcia w projektach planów finansowych niezbędnych wydatków pozapłacowych.
§ 9. Projekty planów finansowych wraz z objaśnieniami należy przedłożyć Burmistrzowi, za pośrednictwem Skarbnika Gminy Piątek w nieprzekraczalnym terminie do 10 października 2024 r.
§ 10. Burmistrz weryfikuje zestawienia i ewentualnie wprowadza w nich zmiany. Wszelkie zmiany wprowadzone w trakcie prac nad projektem budżetu powodują konieczność niezwłocznej aktualizacji planów poprzez podległe jednostki i referaty Urzędu Miejskiego.
§ 11. Wykonanie zarządzenia powierza się dyrektorom/kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 12. Nadzór nad wykonaniem Zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy.
§ 13. Zarządzenie
obowiązuje z dniem podjęcia.
metryczka
Wytworzył: Anna Matusiak (29 sierpnia 2024)
Opublikował: Jacek A. Michalski (3 września 2024, 08:19:14)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 99